17 Şubat 2013 Pazar

Çizmeden yukarı öneriler 1

MLM Sisteminde Firma Seçiminin Önemi

Bir dostunuz, bir arkadaşınız ya da ben … sizi bir MLM ( Multi Level Marketing ) Sistemine, diğer deyişlerle “ Doğrudan Satış Sistemine “ ya da “ Çok Katlı Pazarlama sistemine “ iş ortaklığı, distribütör, danışman, satıcı, satış temsilcisi vb. sıfatı olarak davet ettiklerinde, aşağıdaki temel konulara özellikle dikkat etmeniz, harcayacağınız emek ve çabaların yanı sıra nakit para, refah hedeflerinizin, zamanınızın, gelecek beklentilerinizin ve umutlarınızın kayıpları açısından oldukça önemlidir.

Bir gecede ve çok az çok az bir sermayeyle kurulan çok sayıda çok katlı pazarlama şirketi bulunmakta ya da ülkemizde çalışmaya başlamaktadır. Her geçen günde sayıları sürekli artmaktadır. 

Bunlar basit ve kurnaz yollardan pazara girip, haksız yoldan bir şeyler kapmaya çalışırlar. Bir süre sonra da geldikleri gibi bir gecede de kapanıp giderler. Sizde kaldırımda elinizde katalog, içeride kalan prim alacaklarınız ve kaybolmuş hayalleriniz ile baş başa kalıverirsiniz.


Anlatacağım şeyler nasıl para kazanacağınız ile ilgili değildir. Tam tersi, nasıl para ve zaman kaybedeceğiniz ile ilgilidir.

Bunlara karşı tetikte durun ve bu tür şirketlerin aşağıda sıraladığım ölçütleri karşılayıp karşılamadığından emin olun: Size gösterilen tatlı kazanç havucuna hemen atlamayın.
Gidin limon satın, memur olun, işçi olun daha fazla kazanırsınız. 

Hiç olmazsa umutlarınız her akşam sizinle birlikte evinize geri döner.

MLM işi iyi iştir, küçük sermaye ve çaba ile ciddi kazanç fırsatı verir. Uzun soluklu bir iştir. Garantili, uzun süreli ve ciddi boyutlarda gelir fırsatı sunar. Firma batmadıkdan sonra asla batmazsınız. Dünyada örneği çok, bizde ise eh batanı da oldu, koşanı da. Otuz yıla yakın zaman süreci içinde gördüm, yaşadım.


“ Yaşadım gördüm, yaşıyorum görüyorum “ . N. SANLAV


İşte, sizlere çizmeden yukarı serisinde ele alacağım konuların köşe taşları ;



1.Firma, sattığı ürün/ürünlerine ve kazanç sistemine güveniyor mu? Vizyonu nasıl ?


2.Ürün satan firmalar, yasal iade süreci içinde sorgusuz sualsiz ürünleri geri alıyor, paranızı iade ediyor mu? Hizmet aracılığı yapanlar ise gereksiz statü, vs. ücreti alıyorlar mı ?

3. Firma, ürün alımlarının dışında olağanüstü üyelik ücreti istiyor mu ? ücretsiz üyelik adı altında üye yapan firmalardan  da uzak durun. Şayet size yapılan bir iş önerisi ise mutlaka belli ve makul bir miktarda yatırımınız olmalı. Risksiz ve sermayesiz hiçbir iş yoktur. Takdir edersiniz ki pazarda limon satsanız bile  bir riski vardır. Son kullanıcı (Müşteri ) ile Satıcı Üye yani firmaya bağlı olarak satış ve satış organizasyonu kuran kişi arasında yasal nitelik ve firma ile hak ilişkisi vardır. Doğrudan satış firmasına satıcı olarak katılmanız isteniyorsa, satabileceğinize inandığınız ürünlerden makul bir sayıda ( asla yüklü miktarda değil) seçerek almanız önemli ve yeterlidir.

Bu Madd. ile ilgili not: 
14 Ocak 2015 Tarih ve 29236 Sayılı Resmi Gazete de yayımlanan " İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ " ile Doğrudan Satış Şirketlerine katılacak üyelerinden 



   Mad. 25/4Doğrudan satıcı olarak sisteme dahil olmak isteyenlerden işe başlamaları ya da işe başladıktan sonra sistemde kalabilmeleri için giriş aidatı, başlangıç paketi, yenileme ücreti, aidat ve paket ücreti gibi herhangi bir isim altında bedel alınamaz. 

ilkesini getirerek ücretsiz üyeliği getirmiştir. Dolayısı ile burada yaptığım uyarı notumu yeni durum karşısında düzeltiyorum. 1 Haziran 2015 den itibaren şirketler sistemlerine dahil edecekleri üyelerinden yukarıdaki ödemeleri isteyemeyeceklerdir. 

Şirketler, üyelerinden, satıcılarından, bayilerinden vb.den hiç bir isim adı altında olursa olsun şarta bağlı olarak para toplayamayacaklar, üyelik aidatı, giriş ücreti, girişi pakedi, yıllık yenileme, vb. gibi bedeller isteyemeyeceklerdir. 

Bu işin özü özeti: 

Firmalar ; Satıcı üyelerini ( satıcılarını ) sistemlerine alacaklar, üyeler en az bir ya da birkaç adet ürün alarak satıcı üye olabileceklerdir. Üyeler sisteme girdikten sonra, diledikleri ürünü, diledikleri tarihte ve diledikleri miktarda alacaklardır. ( Paketli giriş üyeliği tarihe karıştı )

Sistemlerini üyelerden gereksiz para toplamaya, paketli ürün çektirmeye, zorunlu ürün satmaya zorlayan şart koşan özellikle yabancı firmaların Türkiye de işi artık çok zor. Ya uyacaklar, ya da gidecekler. Öyle ya, Türkiye de çalışma şartları değişti diye küresel pazarda uyguladığı sistemlerini değiştirecekler mi ? değişterebilcekler mi ? ... sizce ?

4.Firmanın katalogundaki ürünlerin benzerleri piyasadaki diğer MLM firmalarında ve/veya dükkanlarda satılıyor mu ? karşılaştırın. Ürününüzü satarken ya da grubunuza sattırırken hangi ürünler rakipleriniz olacak bilin. Satamadığınız, elinizde kalan malı daha sonra çeyrek fiyatına semt pazarında, işportada mı satacaksınız ?

5.Bazı çok özel ve ihtisas gösteren ürünlerin ihtisas sahibi satış noktaları hariç, diğer ürünler hem MLM sisteminde hem de market ve yerel semt pazarında satılıyor mu ? böyle bir model MLM sisteminde yoktur. “ Malı kim satarsa satsın, yeter ki malım satılsın, ciro gelsin “ düşüncesindeki her açıdan yetersiz olan firmanın acizliğidir.

6.Firmanın ürünleri ağırlıklı olarak yalnızca bu firmaya ait benzersiz ve özel ürünler mi ? yoksa bu firma, her an bir dükkanda, mağazada karşımızda duran bir ürünü insanların havadan kolay para kazanmak ile davet ederek MLM yöntemi ile satmak isteyen bir pazarlama firması mı ?

7.Firmanın ürünlerinin satış şansı nedir ? olmazsa olmaz, kesinlikle kullanılacak bir ürün/ürünler mi ? ürünlerin pazarı, tüketici profili geniş mi ? siz birisine bir ürünü önerdiğinizde mutlaka kullanacak mı ? yoksa sizin hatırınız için mi sizden alacak ?  hatır, gönül için yapılan satışın arkası yoktur… ya da bir süre daha sürebilir. Sizin için geçerli olan bu olgu, ileride oluşturacağınız grubunuzdaki kişiler için de geçerli olacak.

8.Başlangıç ürün paketlerinin ve ilerideki üyelik aidatlarının, prim hak edebilmek için gerekli olacak “ en az mal çekme, mal alım şartları “ nelerdir ?  size olan maliyetleri nedir ? siz bir tür satış bayiliği alıyorsunuz pek tabii ki bununda size makul bir maliyeti olacaktır. Fakat, ne kadar ? ( Bayilik kavramı ve irdelenmesi başka bir başlıkta ele alınacak )

****Bu Madd. ile ilgili not: 14 Ocak 2015 Tarih ve 29236 Sayılı Resmi Gazete de yayımlanan " İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ " ile Doğrudan Satış Şirketlerine katılacak üyelerinden 


    Mad. 25/4 Doğrudan satıcı olarak sisteme dahil olmak isteyenlerden işe başlamaları ya da işe başladıktan sonra sistemde kalabilmeleri için giriş aidatı, başlangıç paketi, yenileme ücreti, aidat ve paket ücreti gibi herhangi bir isim altında bedel alınamaz. 


9.En önemlisi, firma size mi mal mı satıyor ? Yoksa, size mal mı sattırıyor ? ilk soruya yanıtınız yada sezginiz evet ise cüzdanını seven oradan kaçsın. 

Bu " satış karınız % ... "  ile başlayan cümleler toplantıların, sunumların en büyük kandırmacasıdır. Zira vergi mükellefi değilseniz yasal olarak aldığınız faturalı malı ile " satış " yapamazsınız. Ancak 2. el ürün satışı yapan internet sitelerinde satabilirsiniz. Firmanızdan aldığınız ürünü/ürünleri eşe, dosta hediye olarak verebilirsiniz, demo olarak kullanabilirsiniz, ikram edebilirsiniz, olası üyenize belki deneme amaçlı verebilirsiniz. Vergi mükellefi olursanız, perakende satış fişi / pusulası keserek yasal olarak satış yapabilirsiniz. Genede önerilen, sunulan kar oranının gerçekliği ayrı bir tartışma konusu olarak devam eder. 

10.Firma, prim kazançlarınız karşılığında size mal mı veriyor ? Açıkça belli ki parayı kendinde tutuyor. Size mal satıyor.

11.Sürekli olarak üyelerinden çok miktarda ürün almasını mı istiyor ? elinizdeki ürünlerinizin size stok maliyeti ne olacak ? 

12.Firma, değeri çok düşük olan bir ürünün değerini yüksek tutarak mı sattırıyor ? Eğer öyleyse sakının. Ürünlerini kolayca satamayacağınızı bildiği için, ilk başta sizden daha başlangıçta ve ileride sürekli para koparmayı amaçlamaktadır.

13.Sizi işe davet eden kişiden (sponsorundan, liderinizden ) daha fazla para kazanma fırsatınız var mı ? yoksa, yasa dışı bir ponzi planı, piramit düzen ve tipik tanımıyla saadet zinciri ile karşı karşıyasınız. Sistemdeki herkes yalnızca birine ya da birilerine çalışıyor demektir. Hortum düzenine davet edildiniz demektir. Sistemin kazanç planını yalnızca firmanın belgelerinden iyi inceleyin, sorun, iyi anlayın ondan sonra işe girin.

14.Firmanın uyguladığı kazanç planı açık, seçik ve net mi ? sorularınıza bunu ileride konuşuruz mu deniliyor ? Yoksa, tüm kazanç planı size en detaylı biçimde ilk baştan veriliyor mu ? Anlayamadığınız noktalar size seminer, toplantılarda anlatılıyor mu ?

15.Firma, yönetiminin, ya da şirket ortaklarının ve personelinin ( Müdür ve çaycı dahil ) birinci derece akrabalarının ve firmanın kendisi prim ve kazanç yapısı içinde, yani çok katlı kazanç organizasyonu içinde ( prim organizasyonu içinde ) yer almışlar mı ? Almışlar ise açıkça bilinmelidir ki bu olağanüstü, muhteşem, harika bir hortumlama organizasyonudur.

****Bu Madd. ile ilgili güncelleme notu: 14 Ocak 2015 Tarih ve 29236 Sayılı Resmi Gazete de yayımlanan " İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ " ile

Mad. 25/10 Doğrudan satış şirketleri on sekiz yaşından küçükleri, fiil ehliyetine sahip olmayanları, şirketin ortağı ve yöneticileri ile çalışanlarını doğrudan satıcı olarak sisteme dahil edemez.

16.Firma, yerli bir firma ise üretici şirketin ve/veya satış organizasyonunu kuran diğer şirketin sahiplerini, ortaklarının kim olduğunu, geçmişlerini, mali durumlarını araştırın. Sizden gelen para ile mi zenginleşecekler ? Bu konuda çok daha kriter var. Fakat, en önemlisi bunlar.

17.Firma, yabancı ise ülkemizde bu işin içinde kimler var ise , özellikle MLM organizasyonun başındaki kişileri ve MLM geçmişlerini araştırın. Ülkemizde yeni kurulan ve/veya yeni gelen yabancı firmaların organizasyonlarının üst sıralarına yerleşip “ yağmur yağarken küpünü doldurmayı “ sevenler oldukça fazladır. Bu tipler bu sektörü yakından izlerler ve her yeni bir oluşumun hemen üst sıralarında yer almak isterler. Çünkü ilk bir-iki yıl içinde organizasyon içinde yer alacak binlerce, on binlerce umut arayan yeni kişiler üzerinden para kazanıp hemen başka bir yeni sisteme geçerler.

18.Doğru firma içinde yer alan, doğru kişilerin çabası ile yükselen MLM organizasyonun ilk başlayan kişileri, sonradan konuya dahil olacak kişiler içinde doğru bir “ rol model “ yani lider olacaklardır. Böyle lider adayları gözlemleyebiliyorsanız iyi yerdesiniz demektir. Yok tam tersine, lider rolüne soyunan kişiler şayet toplantılarda yalnızca size büyük oranlı paketler ile satış yapmayı amaçlıyorsa yani kendi prim havuzlarını doldurmayı amaçlıyorlarsa, “ ürünü boş verin bol bol yüksek yatırımla insan kayıt edin “ diyorlarsa firmayı da, kazanç planını da bırakıp kaçın. Ya da bu tür keneler, sülükler ayıklanıncaya kadar doğru zamanı bekleyin.    

19.Firma, organizasyon yapısını, genel işleyiş ile ilgili disiplinini iyi kurmuş mu ? yoksa sistem içinde yer alan herkes kendine göre bir uygulamamı yapıyor ? Firma tarafından hazırlanmış resmi sunum konsepti var mı ? varsa sabit bir sunum mu yoksa zaman-zemine göre devamlı değişiyor mu ?

20.Firmanın kuruluş tarihine ve faaliyet süresine bakın. Firma sahibinin, temsilcisinin ya da ortaklarının geçmişten gelen ortaklıkları varsa bunlara dikkat edin. Özellikle MLM işinden firma geçmişi var mı o’na bakın. Tüm dünyada ve ülkemizde bir MLM şirketi ile piyasayı bir-iki yıl içinde dolandırıp bir süre sonra da yeni bir vizyon (!) altında tekrar sahneye çıkan firmaların arkasında, içinde bu sülük tipler ile cirit atmaktadır. 

21.Firmanın geniş bir ürün yelpazesi, ya da çok özel bir ürünü/ürünleri var mı? Ya da az ürün varsa açık pazarda bulunan ürünler mi ? Ürün sayısı ne kadar çok olursa ya da benzersiz özellikte ve yalnızca firmaya özel ürün olursa satmak ve bir satış organizasyonu kurmak da o kadar kolay olacaktır.

22.Firma, sizden yalnızca kendisi ile çalışmasına mı izin veriyor ? Bazı aciz ve yetersiz firmalar üyelerinden yalnızca kendi firmaları ile çalışmasına izin verirler. Başka firmalar ile çalıştığınızda sizi sistemden atmak ile tehdit ederler, üyelik sözleşmesinin içine bir yere küçücük sıkıştırmışlardır. Yoksa bile yuvarlak bir ifade ile bunu ima ederler. 

Nasıl üyelik bu ? Evet dostlar başka firma ya da firmalar ile çalışabilirsiniz. Siz bir tüccarsınız iş yerinizde, mağazanızda, dükkanınızda sizin için ticari olan bir çok birbirine benzersiz ürüne, birbiri ile ürün bazında çelişmeyen MLM firmasına yer verebilirsiniz. (bu konuyu daha sonra genişçe açacağım) 

23.Şirketin ürün sayısı geniş ise sabit bir düzenli bir ürün kataloğu var mı ? diğer yandan yalnızca kendi kayıtlı resmi üyelerinin firmanın kendine ait web sitesi üzerinden ürün alış olanağı var mı?

24.Satış organizasyonu kurmanız kolay mı ? yoksa bir çok belge, bilgi, aşılması zor süreçler mi yaşayacaksınız ? artık bir çok şirket, yeni aday üyelerinin ön kayıtlarını mevcut üyelerinin kendi sayfaları ( web page, back office ) üzerinden ve bizzat onlar tarafından yapılmasını sağlamaktadırlar.


25.Size halkla ilişkiler desteği sağlayabilecek, kurumsal planlama içinde iş tanıtımı ve ürün tanıtımı toplantılarını kendi uzman kadrosu ile yapan ciddi ve büyük bir şirket mi ? Yoksa tüm toplantıları kazanç planı içindeki kişiler mi düzenliyor. Sponsor ve lider durumundaki kişiler toplantılarda yer alıyorsa firmanın onaylanmış resmi sunum malzemelerini mi kullanıyor ? yoksa kendi akademik (!) uzmanlıklarını mı sunuyorlar ? böyleyse ipin ucu baştan kopmuş,  tuz kokmuş demektir.

Genel olarak ilk akla gelen önemli temel başlıklar bunlar. Bunların her birinin altında yazılacak birçok açıklanacak nokta bulunmaktadır. Bunlardan daha az önemli olan noktalar da var, fakat ciddi firmalar eksiklerini en kısa süre içinde tamamlayarak çalışma modellerini iyileştirirler.

Zaman içinde bunlara da genişçe yer vereceğim. Evet, yukarıdaki maddeler fazla geldi ve canınızı sıktıysa ne mutlu bana. Çünkü, bence size para ve zaman kazandırdım. En önemlisi kaybedeceğiniz umutlarınızı, hayallerinizi ve geleceğinizi geri kazandırdım. Önerilerimin, uyarılarımın işinize yaradığını takdir ettiyseniz bir teşekkür yeter. Değilse zaten boş verin gitsin. Siz daha iyisini bulur, öğrenirsiniz.

Yukarıdaki konuların hepsi de birer detaylı araştırma, inceleme ve düşünme konusudur.

Başka bir nokta da ; Bu önerilerin bazılarına ve bir çoklarına itiraz edecek bazı firma yetkilileri ya da onların kaşar liderleri (!) olacaktır. Doğaldır, kimse çanında ot olsun istemez. Bunu hiç tartışmam bile. Çünkü ben ve benim gibi düşünenler çan çalmıyoruz.
Kendilerini kartal sanan tavuklar, arkalarında bıraktığı pislik yığınını yumurta sanırlar. N SANLAV 
Bu arada başka bir konu ; 

MLM ve bu endüstri, reklam yerine sadece kişilerin bireysel çabalarına dayandığı için zaman zaman basının ve medyanın karşıt tavırlarıyla da karşılaşabilir. Çünkü basın, bu sektörden para kazanmaz. Para kazanmayacaklarını da sevmezler.
Büyük firmalar, basının sayfalarında reklamlarının çıkması için milyonlarca lira harcamaktadırlar. Basın, medya böyle bir kaybolan gelir tablosu karşısında niçin bu MLM işini desteklesin ve kendi gelirlerinin azalmasına seyirci kalsın. Bu yüzdendir ki zaman zaman medyada bütün çok katlı pazarlama şirketlerinin piramit organizasyon, titan, saadet zinciri olarak suçlanması, gösterilmesi gayreti içinde olurlar. 
Evet, sözü edilen yapılar, zincirler tipik dolandırıcılık yapılanmalarıdır ve MLM modelini araç olarak kullanmışlardır. Kaldı ki mali dolandırıcılık, insanları kandırarak para toplayan-kaçan-yakalanan bankerlik, ticari hileli iflas, medya gücü ile yalan ve sahte araç-ev kampanyalar, TV-Beyaz eşya kampanyaları vb. gibi yaşanmış iğrenç sonuçlar MLM sektörünün dışında çok daha büyük çaplı ve sayıca da fazladır. 
Birçok çok katlı pazarlama firması reklam, tanıtım ve marka imajı oluşturma için kullanmadığı bütçeleri bir yandan sosyal sorumluluk projeleri ve kampanyalarına, bir yandan da üyelerinin kazançlarını arttırmak için değişik promosyon kampanyaları düzenleyerek toplam pazar payı içindeki yerlerini bir yandan korurlarken diğer bir yandan da güven içinde büyümeyi sürdürürler.
Her ticari yapı içinde olduğu gibi MLM işi de ciddi, kazançlı ve güvenli bir iştir. Yeter ki doğru firma, doğru ürün ve /veya ürünler, doğru kazanç planı olsun.

Bu işin ; 

Temel çalışma ilkesi : " Kullan, Tavsiye et ve Kazan " dır.
Temel işleyişi : Mutlak surette " Satış Yapmak ve Yaptırmak " tır.
Temel davranışı : Kesinlikle " Çalış, Kazan, Ye " dir. 
Çizmeden Yukarı Öneriler dizisinin içinde “ Firma Seçimi “ konusunun dışında bir başka yazı dizisi “ Sponsorluk ve Liderlik “ başlığı altında ele alınacak ve MLM çalışma modeli içindeki çeşitli seviyelerdeki kişilerin davranış modellerini daha sonra da değişik marketing kazanç planlarının analizlerini ele alacağım.
Sağlık, esenlik ve çabalarınızda başarılar dilerim.
Saygılarımla

Hiç yorum yok: